Приветствую Вас Гость | RSS

Jenůfa, Janáček Jan. 31, 2014 (Brussels, Belgium)

La Monnaie (Brussels) presents a new production of Janáček's Jenůfa, directed for stage by Alvis Hermanis and conducted by Ludovic Morlot.

Premiered in Brno in 1904, Jenůfa was written after a play by Gabriela Preissová. It is a turning point in Janáček's stylisitic evolution: breaking off with the German operatic tradition, Janáček drew his inspiration from the natural inflexions of the spoken language, as well as from the rhythms and harmonies of the Czech folk repertoire. A genuine pioneer in the scientific study of the popular legacy, even before Zoltán Kodály and Béla Bartók, Leoš Janáček integrated in his own language the essence of the traditional music, without falling into pastiche or mere quotation. The particularity of his style lies in an extremely individual manner, as well as in the descriptive abilities of his musical language: popular reminiscences evoke a social frame, while the harshness of the orchestra depicts a greedy and brutal society.

Indeed, Jenůfa bears witness of the social violence within a small village in Moravia. Two brothers, Števa et Laca, ruin Jenůfa's life because of their crual and irresponsible behaviour. The former has seduced and abandoned the young woman, after making her pregnant. The latter, in love with Jenůfa, disfigures the young woman's face with his knife out of jealousy. The birth of the young child does not make anything better. Števa still refuses to take responsibility for the consequences of his actions. Laca agrees to marry Jenůfa, though he does not like the idea of raising his brother's child. In order to comfort him, Kostelnička, Jenůfa's adoptive mother, tells him that the child is dead. A lie which leads to a sinister infanticide...

Jenůfa is not only a work that depicts the violence of a human drama stemming from the main characters' selfishness and the fear of a social opprobrium. It also bears witness of the composer's own distress at the time of composition, when he saw his daughter die from typhus. "I would bind Jenůfa with the black ribbon of the long illness, pain and sighing of my daughter Olga and my little boy Vladimir.”

Next to la Monnaie's chief conductor Ludovic Morlot, the Latvian stage director and actor Alvis Hermanis, one of the leading figures on the European contemporary scene, here makes his début at la Monnaie.

Ла Монне (Брюссель) представляет новую продукцию Енуфа Яначека, направленную на сцене Алвис Херманис и проведенного Людовик Morlot.

Премьера в Брно в 1904 году, Енуфа была написана по пьесе Габриэла Preissová. Это поворотный момент в stylisitic эволюции Яначека: разрывая с немецкой оперной традиции, Яначек черпал вдохновение из природных интонации разговорного языка, а также от ритмов и гармоний чешской народной репертуара. Настоящий пионер в научном исследовании популярного наследия, еще до Золтан Кодай и Белы Бартока, Леош Яначек интегрированы на своем родном языке суть традиционной музыки, не впадая в стилизации или просто цитаты. Особенность его стиля заключается в чрезвычайно индивидуальном порядке, а также в описательных способностей его музыкального языка: популярные воспоминания вызывают социальную структуру, в то время как жесткость оркестра изображает жадный и жестокий общества.

Действительно, Енуфа свидетельствует о социальной насилия в маленькой деревне в Моравии. Два брата, Steva др. Laca, жизнь разрушить Jenufa из-за их crual и безответственного поведения. Бывший соблазнил и бросил молодую женщину, сделав ее беременной. Последние, в любви с Енуфа, уродует лицо молодой женщины с ножом из ревности. Рождение маленького ребенка не делает ничего лучше. Steva до сих пор отказывается брать на себя ответственность за последствия своих действий. Laca соглашается выйти замуж за Jenufa, хотя он и не нравится идея воспитание ребенка своего брата. Для того, чтобы успокоить его, Kostelnička, приемная мать Jenufa, в говорит ему, что ребенок мертв. Ложь, которая приводит к зловещей детоубийства ...

Енуфа это не только работа, которая изображает насилие в человеческой драмы, вытекающих из эгоизма главных героев и страха перед социальной осуждения. Он также свидетельствует о собственной беде композитора в момент композиции, когда он увидел, что его дочь умирает от тифа. "Я бы связать Jenufa с черной лентой на продолжительной болезни, боли и воздыхания моей дочери Ольга и мой маленький мальчик Владимир."

Рядом с главным дирижером Ла Монне в Людовик Morlot, латвийский режиссер и актер Алвис Херманис, одной из ведущих фигур на европейском современную сцену, здесь дебютирует в Ла Монне.

Ludovic Morlot musical direction
Alvis Hermanis stage director, set designer

Anna Watkins costumes
Gleb Filshtinsky lightings
Christian Longchamp dramaturgy
Alla Sigalova choreography
Ineta Sipunova video
Martino Faggiani chorus direction

Sally Matthews (Jenůfa)
Charles Workman (Laca Klemeň)
Nicky Spence (Števa Buryja)
Jeanne-Michèle Charbonnet (Kostelnička Buryjovka)
Carole Wilson (Stařenka Buryjovka)
Ivan Ludlow (Stárek)
Alexander Vassiliev (Rychtář)
Mireille Capelle (Rychtářka)
Hendrickje Van Kerckhove (Karolka)
Beata Morawska (Pastuchnyňa)
Chloé Briot (Jano)
Nathalie Van de Voorde (Barena)
Marta Beretta (Tetka)

La Monnaie Symphony Orchestra
La Monnaie Chorus

Location : Théâtre de la Monnaie (Brussels, Belgium) 

Просмотров: 232
 
 

 
Всего комментариев: 0

www.doskado.ucoz.ru

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.

 [ Регистрация | Вход ]